سوالات متداول

سوالات متداول

جهت رفع مشکلات احتمالی سوالات و جوابهای ذیل را ملاحظه فرمایید 1-کاربری و رمز عبور سیستم چیست ؟ 2-رمز عبور جدید را چگونه تنظیم نمایم ؟ ادامه خبر ...

یکشنبه ۰۲ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۴:۴۹ بازدیدها : 11202

1- کاربری و رمز عبور سیستم چیست؟ نام کاربری اولیه شما " شماره دانشجویی  " و رمز عبور " aA + کدملی " تعریف شده است  (مثال 012345678aA) لازم است پس از اولین ورود نسبت به تغییر آن اقدام فرمایید.

نام کاربری را حتما با حروف انگلیسی وارد کنید (صفحه کلید در حالت انگلیسی باشد)

اکیدا توصیه میشود که پس از اولین ورود موفقیت آمیز با سامانه ، نسبت به تغییر دادن رمز عبور خود اقدام کنید . 

 

2- رمز عبور جدید را چگونه تنظیم نمایم؟  رمز عبور جدید باید حداقل 8 کاراکتر و ترکیبی از حروف کوچک و بزرگ انگلیسی (اجباری) ، اعداد (اجباری) و علامت ها (اختیاری) باشد.

در صورت رعایت نکردن موارد بالا رمز عبور شما تغییر نخواهد کرد .

3- رمز عبور من اشتباه است چه اقدامی انجام دهم؟   با کارشناس پشتیبانی مرکز تماس حاصل فرمایید.

چندین بار رمز عبورم را اشتباه وارد کردم و سامانه میز کار من را قفل کرده است . چه کار کنم ؟ پس از گذشت 15 دقیقه فعال خواهد شد .

4- دروس من کجا نمایش داده می شود؟  در قسمت پروفایل دروس انتخاب واحد شده ای که به سامانه منتقل شده است قابل مشاهده است.

5- چرا برخی از دروس من در سامانه نیست؟   دروس به مرور و با توجه به تعیین استاد محترم درس و برنامه کلاسی به سامانه منتقل خواهد شد.

6- جهت ورود به کلاس چه اقدامی انجام دهم؟  بر روی "کلاس ها" کلیک نموده و سپس بر روی گزینه  "ورود به کلاس" و "لینک کلاس"درس مورد نظر کلیک نمایید.

7-چرا لینک ورود به کلاس من نمایش داده نمی شود؟ به دلیل اینکه زمان برگزاری کلاس فرا نرسیده است. 

8- زمان کلاس شروع شده ولی چرا  لینک ورود به کلاس قابل دسترس نیست؟  حتما با کارشناس پشتیبانی مرکز تماس حاصل فرمایید.

9- پیغام "The meeting has not yet started" در زمان ورود به کلاس مربوط به چیست؟  دانشجویان محترم پس از ورود اساتید محترم به کلاس امکان ورود به کلاس را خواهند داشت و این پیغام نشان دهنده عدم حضور استاد محترم در کلاس خواهد بود.

10- آیا کلاسها ضبط می شود؟  بله در قسمت جلسات ضبط شده امکان مشاهده کلاسهای ضبط شده هر درس وجود دارد.

11.لینک ورودبه کلاس برای استاد درزمان تشکیل کلاس  فعال نیست چرا؟ تاریخ درج شده مقابل کلاس را به دقت بررسی فرمایید ممکن است دراعداد اشکالاتی وجود داشته باشدمثلا سال 1399 به صورت399 درج شده باشد.در این موارد جهت اصلاح با کارشناس قطب تماس بگیرید.

12.چگونه میتوان کلاسها را با مرور گر در ادوب کانکت برگزار کرد؟ برای انجام اینمورد لینک زیررا مشاهده فرمایید.

https://www.aparat.com/v/HpqR9

13. در مواردی که امکان ضبط کلاس در lms وجود ندارد چطور میتوان کلاس را ضبط کرد؟ جهت آموزش ضبط کلاس در این موارد لینک زیر را مشاهده فرمایید.

https://www.aparat.com/v/aoAL6

14.آیا در سامانه امکان برگزاری آزمون وجود دارد؟ بله.امکان برگزاری انواع آزمونهای میان ترم،پایان ترم و کوئیز (تستی-تشریحی-تستی و تشریحی)به ازای هر درس بصورت مجزا وجود دارد. همچنین میتوان یک آزمون از یک درس را برا ی استفاده در دروس یکسان کپی کرد.

15.آیا امکان انتقال سوالات از سامانه آزمون ترم قبل به این ترم وجود دارد؟ با توجه به تغییر زیرساختی در برنامه نویسی و تنوع داده ها و درس ها فعلا این امکان وجود ندارد ولی میتوان با کپی کردن(بصورت دستی) این کار را انجام داد.

16.امکان تایپ فرمول ریاضی در سامانه وجود دارد؟با توجه به اینکه منبع برنامه نویسی سامانه ریلاین از جدیدترین تکنولوژیهای روز دنیاست هنوز ماژول مربوطه نوشته نشده است.مضاف بر اینکه در نیمسال قبل استفاده از ماژول مربوط به فرمول نویسی در حد بسیار محدود بوده است و در این نیمسال دارای اولویت نمی باشد. برای رفع مشکل میتوان فرمولها را در word تایپ کرده و عکس آن را به سامانه منتقل کرد.

18.چگونه با استفاده از مرور گر وارد کلاس وارد کلاس شویم و فیلمهای ضبط شده را مشاهده کنیم؟
الف. اگر از گوشی موبایل استفاده می شود، باید حتما نرم افزار ادوب کانکت را حذف نموده تا بتوان از مرورگر وارد کلاس شد.

ج.از آنجایی که استفاده از گوشی برای دسترسی راحت دانشجویان به استفاده از کلاسهاست ولی اساتید نیز می توانند جهت تدریس با گوشی وارد کلاس شوند که توصیه می شود با توجه به محدودیتهای زیاد کنترل کلاس درادوب با گوشی، جهت تدریس حتما از رایانه استفاده شود. در گوشی امکان شیر فایل و تنظیم پاتها محدود و ناممکن است.

ه.فیلم آموزش کلاس در ادوب با استفاده از مرورگر نیز در لینک زیر موجود است.
https://www.aparat.com/v/HpqR9


19.چرا برخی مواقع سامانه ریلاین رمز را قبول نمیکند؟
الف.اگر با گوشی قصد ورود به سامانه را دارید باید حتما اعداد با صفحه کلید انگلیسی باشد.
ب. در ورود رمز عبور دقت دقت لازم صورت گیرد. در صورت ورود نام کاربری یا کلمه عبور نادرست بیش از ۳ بار سامانه ۱۰ دقیقه اجازه ورود نمیدهد. در این ۱۰ دقیقه حتی اگر رمز عبور درست هم وارد شود اجازه ورود به کاربر داده نمیشود. این موضوع به دلیل جلوگیری از نفوذ هکرها امری ضروری است.
ج. در هنگام ورود کپچا یا کد امنیتی دقت لازم صورت گیرد. بهتر است ابتدا کپچا وارد شود و کمتر از یک دقیقه رمز را وارد نمایید. برخی مواقع رمز ذخیره شده مربوط به سامانه های دیگر در مرورگر داخل سایت وارد میشود که این موضوع با عدم دسترسی به سامانه مواجه می شود و باعث رنجش کاربر میشود.
د.در ورود رمز و یا هنگام تغییر رمز به فارسی یا انگلیسی بودن صفحه کلید دقت شود.


20.تفاوت سامانه آنلاین برای برگزاری آزمونها با سامانه آزمون ترم قبل چیست؟
۱. آزمون ریلاین همون آزمون ترم قبل هست لا این تفاوت که در سامانه ترم قبل آزمون تستی تشریحی باید جدا طراحی می شد ولی در ریلاین همزمان میشه سوالات تستی و تشریحی طراحی کرد‌. امکان بارگذاری سوال هم مثل ترم قبل هم با فایل اگسل و هم با تایپ مستقیم وجود داره.
۲. تاریخ آزمونهای پایان ترم توسط ستاد برای تمام دروس بارگذاری خواهد شد و پس از آن استاد میتواند سوال طراحی کند. لازم به توضیح این هست که اساتید می توانند با برگذاری چند میان ترم و یا کوییز نمره نهایی را برای پایان ترم بدون آزمون پایان ترم درنظر بگیرند. این موضوع را باید در شیوه نامه اعلام کنند که چه تصمیمی دارند.


21.دانشجویان مدعی هستند به سوالات جواب داده اند در صورتیکه استاد هیچ جوابی از دانشجو در قسمت نتایج آزمون مشاهده نمیکند. اشکال چیست؟
دانشجویان باید برای هر سوال پس از تایپ یا بارگذاری جواب گزینه ثبت پاسخ را بزنند. در اینصورت حتی اگر سیستم قطع شود باز هم پاسخ دانشجو ثبت خواهد شد و دانشجو میتواند حتی با ورود مجدد به آزمون به ادامه آزمون در زمان آزمون ادامه دهد.
بررسی اینکه دانشجو جواب داده یا خیر به روش زیر انجام می شود.
در قسمت لاگ آزمون جلوی کد آزمون و کد سوال دوحالت وجود دارد:
الف: false به معنی این هست که دانشجو بدون اینکه جواب داده باشه فقط گزینه ثبت را زده است.
ب: true به معنی این هست که دانشجو هم پاسخ داده و هم پاسخ را ثبت کرده است.
اساتید محترم دقت بفرمایید که چون برای هر عمل دانشجو برای استاد لاگ ثبت می شود، اگر برای یک یا چند سوال هیچکدام از این حالات در قسمت لاگ وجود نداشته باشد به این معنی است که دانشجو پاسخی ثبت نکرده و عذری از دانشجو پذیرفته نیست. همچنین است برای حالتیکه false در لاگ ثبت شده باشد.


22.چرا برای بعضی دانشجویان هنگام مشاهده فیلم کلاس ها ادوب از کاربر رمز می خواهد؟
کارشناس محترم مرکز باید در سامانه ریلاین در قسمت پروفایل دانشجو یک ایمیل با فرمت درست برای دانشجو وارد کنند.
مثلا:   a@yahoo.com

 

23. آیا در سامانه آزمون lms باید برای هر سوال گزینه ثبت را زد؟

بله. چون در یک آزمون ممکن است هم سوال تستی و هم سوال تشریحی وجود داشته باشد، بنابر این باید، فارغ از نوع سوال برای هر سوال پس از پاسخگویی حتما گزینه ثبت پاسخ زده شود. در غیر اینصورت پاسخ دانشجو ثبت نخواهد شد. اگر به هر دلیلی در آزمون اینترنت دانشجو یا دسترسی دانشجو به آزمون از بین برود، می تواند پس از ورود مجدد به سوالات ثبت نشده پاسخ بدهد و تمام جوابهای ثبت شده نیز در سامانه وجود دارد و لزومی به ثبت مجدد نیست مگر اینکه دانشجو بخواهد جواب را تغییر دهد.

 

24. شرایط داشتن ارتباط صوتی مناسب چیست؟

سه شرط برای برقراری ارتباط صوتی مناسب( استاد یا دانشجو) در کلاس وجود دارد:

الف. میکروفون سالم در ویندوز

ب. بازکردن کلاس توسط نرم افزار ادوب کانکت ویندوزی

ج. پهنای باند مناسب ( ارسال یا upstream سمت کاربر و دریافت یا downstream سمت سر) و شرایط مناسب cpu سرور (تا ۹۵ درصد اشغالی cpu سمت سرور اختلالی ایجاد نمی کند)

از این سه شرط هر کدام شرایط مناسبی نداشته باشد اولین اختلال در صوت ایجاد می شود و بعد از آن کندی ارسال و دریافت مطالب درسی و قرمزی آنتن و قطع ارتباط را باعث خواهد شد.

 به عنوان مثال می توان به موارد زیر اشاره کرد:

--- باز کردن کلاس در ادوب گوشی و یا در مرورگر گوشی یا مرورگر رایانه عمدتا باعث اختلال در ارسال صدا هنگام روشن کردن میکروفون خواهد شد.

--- همزمانی پخش فیلم یا شیر دستکتاپ و حتی در برخی موارد ضبط کلاس همزمان کلاس با روشن کردن میکروفون و صحبت کردن نیز باعث قطع و وصلی صدا می شود.

--- روشن کردن همزمان میکروفون چند نفر بویژه زمانی که در یک مکان فیزیکی با دو دستگاه همزمان (مثلا همزمان هم با رایانه و هم با گوشی وارد یک کلاس شوند) به شدت باعث اختلال صوت می شود.

--- فعال کردن گزینه "میکروفون صحبت کننده" در ادوب و عدم مدیریت مناسب عمدتا باعث قطع و وصلی خواهد شد.

--- عدم استفاده و یا استفاده از هدست برای گوشی (در بعضی از تلفنهای همراه باید هدست استفاده شود و در بعضی نباید)

منبع : https://lms.isfahan.pnu.ac.ir/Home/Content/6